NOSE/TAIL ROLL: A deszka orrán vagy végén végrehajtott 180o-os (fél) fordulat. Amelyik részén a deszka forogni fog, az ahhoz közelebb lévő lábat terheljük, a másikat pedig húzzuk fel a hóról.
- BS 360: Viszonylag könnyű backside-ba forogni a 360-at, mivel indítása könnyed és érkezésnél már korán meglátod az érkezőt, és felkészülhetsz a tökéletes érkezéshez. 1. Ne izguld túl ezt a trükköt, mivel nem nehéz, és ha görcsölsz még rosszul is fog kinézni. 2. Bátran engedd rá az ugratóra, (amin már remélhetőleg azért ugrottál pár egyeneset, hogy tudd, mekkorát kell szállni a biztonságos érkezéshez) és mikor eléred az ívet, lájtosan kezdj el a válladdal befelé, azaz az ugrató felé fordulni és súlyodat tedd a lábujj élre. 3. Mikor az ív végénél vagy poppolj el, és indítsd el a forgást akkora impulzussal, amekkorával szükséges (nagy ugratónál kevesebbel, kisebbnél többel). 4. A lényeg, hogy a fejed viszi a forgást, úgyhogy fontos merre nézel. Szóval miután elnéztél a vállad felett, törekedj arra, hogy mielőbb megpillantsd az érkezőt. 5. Ha a levegőben vagy már, légy kompakt, alsó- és felsőtested ne éljen külön életet, együtt forogjanak. 6. Grebbeld a dekket! A legszebb szerintem az indy, tail és nose. De ott fogod, ahol jól esik! 7. Érkezd be a trükköt, majd ha nagyon megy, tanuld meg switch-ben is.
- FS LIPSIDE TO FAKIE:
1. Előfeltételek:
Néhány dolog, amit vágnod kell, hogy elkezd gyakorolni a fs lipslide-ot! Ollie Frontside 180 ollie Frontside 50-50 Backside boardslide
2. A sebesség:
A lipslide-okhoz kicsit gyorsabban kell haladni, mint pl. egy boardslide-hoz, mivel a hátsó lábunk kerül a korlát fölé és ez magasabb ollie-t igényel. Természetesen arra is vigyázz, nehogy túlságosan magasról érkezz a korlátra, mert úgy nehezebb megtartani az egyensúlyt.
3. A felugrás:
A bal oldaláról közelítsd meg a korlátot (regular), úgy, mintha fs 50-50-t akarnál csúszni, csak éppen a korlátra egy fs 90-nel kell ráérkezned. Figyelj arra, hogy a tail nehogy beakadjon.
4. A csúszás:
Ha tudsz bs boardslide-ot vagy fs tailslide-ot, akkor az egyensúllyal nem lehet gond. Törekedj arra, hogy a lap úgy érjen a korláthoz, hogy mindkét éle egyenlő terhelést kapjon, és végig a korlát fölött maradj rogyasztott térddel. Kisebb felugrási pontatlanságokat oldalirányban úgy tudsz korrigálni, hogy jobban dőlsz a tail-re vagy a nose-ra...
5. A leszedés:
A legkönnyebb, amikor továbbfordítod fakie-be, hiszen ehhez elég, ha végig merőlegesen tartod a testedet a korlátra, és a végén szimplán továbbszeded a deszkád és switchben csúszol tovább.
- OLLIE: Az Elugrás egy nagyon fontos alap elem, a későbbi komolyabb figurák „kistestvére”. Ez egy gördeszkás kifejezés és trükk, aki deszkás múlttal rendelkezik annak ez nem okozhat gondot. A gyakorláshoz enyhe nem meredek lejtőt válasszunk. Lapon csúszva kezdjük meg a kivitelezést, súlypont középen, a térdek behajlítva. Kellő lendület után dőlj hátra és emeld föl az elülső lábad, miután a deszkád orra már a levegőbe került rugaszkodj el a hátsó lábaddal is a hóról. Amint a deszka felpattan rántsd fel a lapot és tartsd vízszintesen és húzd össze magad. Ha fél másodpercekre is de már kezded meghódítani a levegőt. A Leérkezés - kinyújtott térdekkel közelíts a hóhoz és a térdeiddel tompíts a leérkezés energiáin. Mindig a deszka hátsó része érjen először le aztán pedig az egész lap. A landolás mindig a deszka lapján történjen. Egyébként bukás a vége.
- 180° (pörgés): Laza hajlított térdekkel közepes tempoban közelits az ugratóhoz. A elülső kezedet és felső testedet forgatsd el a levegőben végzett pörgésnek ellentétesen még a ráfutás előtt. Az ugrató elrugaszkodási pontjáról a deszka éléről ugorj el. A pörgés megkezdéséhez vissza kell forgatnod a kezed és a felső tested amit a lábad követni fog. Miután megfordultál teljesen kezdheted ellenkező irányban a landolást. A lapjára érkezz kinyújtott lábbakkal, a térdeid behajlitásával tudod tompitani az érkezés erejét. Ne feledd elöször a deszka hátulja fogjon havat.
- FRONTSIDE 540: Frontside 540 Nehézségi szint: 7/10 A félcsőben végrehajtott forgások kicsit különböznek az olyanoktól, amelyeket kidobó segítségével hajtasz végre. Ha kidobóról nyomatsz egy 360-ast például, az úgy néz ki, hogy elugrasz, elindulsz előre a levegőben, fordulsz háromszázhatvan fokot, aztán arccal előre landolsz. A félcsőben ez teljesen máshogy néz ki. Ha 360-at fordulsz a félcsőben, akkor switchbe érkezel, vagyis pont ellentétesen, mint amilyen az alapállásod. Ha 540-et csinálsz, akkor nem változik az állásod. A félcsőben egyaránt lehet frontside és backside forgásokat is csinálni és az sem igazán számít, hogy a frontside, vagy a backside falról nyomod az ugrást. Ha Frontside 360-ast csinálsz a frontside falról (vagyis arról, amelyik felé rendes alapállásban – tehát nem switchben – közelítesz), az nem valami stílusos. Általában akkor van csak szükség rá, ha a másik falra switchben akarsz felmenni. A félcsőben végrehajtott Frontside 540 tulajdonképpen a kidobó segítségével végrehajtott Frontside 360-nak felel meg. Ez a trükk tulajdonképpen a félcsőben való pörgés egyik alappillére, amit mindenképpen rendesen meg kell tanulnod, mielőtt bonyolultabb forgásoknak esel neki.
- MC TWIST: A McTwist-et a snowboard legenda, Mike McGill találta ki, még az 1980-as években. Nem tartott sokáig, mire a félcsőben nyomuló boarderek rájöttek, mekkora trükk ez és kezdték átvenni. A továbbfejlesztéssel és tökéletesítéssel valószínűleg Terje Haakonsen jutott a legtovább, bár Trevor Andrew sincs sokkal lemaradva mögötte. Elméletileg a McTwist nem más, mint egy Backside 540 invert, a backside falon végrehajtva. A valóságba azonban általában olyan az egész, mint egy Forward Flip, 180-as fordulattal és grabbel. Ez a trükk valószínűleg a legkönnyebb az olyan invert típusúak közül, amelyeket félcsőben meg tudsz majd csinálni. A legtöbb nehézséget az okozza, hogy a szokásosnál nagyobbat kell ugranod, hogy legyen időd végigvinni a dolgot. Mielőtt megpróbálod ezt a trükköt, gyakorolj sok backside ugrást, mert ennél valóban nagyot kell ugranod ahhoz, hogy az összes szükséges mozdulatot el tudd végezni, amíg a levegőben vagy. Első lépés – Az elugrás Közelítsd meg a backside falat (vagyis azt, amelyik felé switchben mész), közben lazán hajlítsd be a térdeidet. A vállaid előre nézzenek, így erőteljesebben tudsz majd fordulni, mikor elhagyod a csövet. Mikor elugrasz, az elől lévő kezed indítsd meg orrirányba, a fejedet pedig fordítsd a farok irányába (addig, amíg a farok a látóteredbe kerül). Mindeközben pedig kezdj el előre felé dőlni, abban a pillanatban, ahogyan a lábaiddal kitolod magad a csőből. Második lépés – A levegőben Mikor elhagyod a csövet, már előre felé kell forognod, mintha front flipet csinálnál, közben pedig jó, ha már elindítod az 540-es forgást. Ha grabet is szeretnél, akkor a legkönnyebb a mute grab (elől lévő kéz az deszka elejére), mert ettől a megfelelő irányba fogsz fordulni. A grabet annyi ideig tartsd, ameddig csak lehet. Második lépés – Érkezés Egy McTwistből megérkezni nem túl bonyolult. Bár nem látod hosszú ideig az érkezési helyet, nem valószínű, hogy tovább fogsz menni, mint kellene. Az egyik legfontosabb dolog a landolásnál, hogy próbálj meg minél magasabban földet (illetve csövet) érni, így nem fog elveszni a lendületed és egyből nyomhatod a következő trükköt!
- HEAVE HO: Nehézségi szint: 8/10 Ez egy elég beteg trükk. A Heave Ho-nak sokféle elnevezése volt már, mióta néhány évvel ezelőtt kitalálták. Elég modern félcső trükknek számít, senki sem tudja igazán, hogy ki is találta ki. Először Mike Michalchuk-tól láttam, 1998-ban, a US Openen. Nem számít különösebben nehéznek, kicsit hasonlít a Backside Rodeo-ra, a trükk legnehezebb része talán a landolás. Ha valaki meg szeretné tanulni, arra kell nagyon figyelnie, hogy eléggé lökje el magát a félcső faláról, mert különben könnyen a csövön kívül találhatja magát. Első lépés – Az elugrás Miközben közelítesz a falhoz, ügyelj rá, hogy a térdeid lazán behajlítva tartsd. Mikor elugrasz, a deszkát tartsd a falon és ne rúgjál ki a sarkaddal, mert ki fogsz repülni a csőből. Miközben elhagyod a csövet, fordítsd hátra a fejet, a hátul lévő vállad körül és kezdj el fordulni a deszkád vége körül, vagyis ahol a hátsó lábad van. Második lépés – A levegőben Mikor elhagyod a csövet, már fordulnod kell és ahogy fordítod hátra a fejed, meg fogod látni a csövet magad alatt. A levegőben aztán lehet kicsit variálni, nem annyira kötött a trükk, itt lehet egyénieskedni. Michalchuk például teljesen invertben nyomja, míg az olyanok mint Peter Line inkább csigavonalban haladnak és sohasem fordulnak meg teljesen. A grab általában kétféle szokott lenni, Melon (az elől lévő kezeddel a lábaid között, a deszka hátsó részén), vagy Lien (az elől lévő lábad előtt). Harmadik lépés – Landolás Az érkezésnél adódhatnak problémák, bár ha az elugrás tökéletesen sikerült, akkor nem lesz túl sok gond. Mint ahogy már fentebb írtam, mindig vigyázz, hogy rúgjál ki a hátsó lábaddal, mert kirepülsz a csőből és akkor Rád már másféle érkezési szabályok vonatkoznak:). Érkezésnél a lényeg, hogy ha ugrás közben folyamatosan látod a csövet, akkor könnyű dolgod lesz, ha nem, akkor nehéz. Ennyi.
- FRONTSIDE RODEO 720: A Rodeo Flip-et Daniel Franck találta fel. Azóta mindenki nyomatja, mert nagyon ijesztően néz ki, miközben nem sokkal bonyolultabb, mint egy átlagos frontside spin. Azt tanácsolom, hogy mielőtt nekiállsz a Frontside Rodeo-nak, mindenképpen gyakorold be a frontside spineket, különben könnyen megsérülhetsz. Első lépés – Indulás Maradj alacsonyan, mint mindig. Fordulj oldalra, a csípőd és a vállaid a farok és az orr felé mutassanak. Teli deszkával menj neki, semmiképpen ne éllel. Második lépés – Az elugrás Abban a pillanatban, amikor elhagyod a kidobót, kezd el felfelé húzni a deszka orrát, ez adja meg a kezdő lendületet a frontside spin-hez. Ne felejtsd el a vállaid előre felé fordítani, a fejeddel együtt. Miközben fordítod a vállaidat, a hátul lévőt vidd lefelé, a lejtő irányába. Ez az egész ugrás kulcsmozdulata, ha elindítod a vállad előre és egyben lefelé, az tulajdonképpen magától előidézi a Rodeo Flip-et. Ha grabet is akarsz, az indyt ajánlom, mert ez a helyes pozícióba kényszerít. Harmadik lépés - A levegőben Itt annyi a lényeg, hogy ne kezd el túl korán a vállaid befordítását, mert akkor nem fogsz elég magasra jutni, ami pedig könnyen bukáshoz vezethet. Negyedik lépés – Érkezés A trükk talán legnehezebb része az érkezés, a 720 miatt vakon fogsz érkezni, nem látod a landolási helyet. Érekézéskor próbálj alacsonyan maradni és figyelj, hogy nehogy túlforogd magad. Amikor kijössz az első 540-ből és mielőtt megkezded az utolsó 180-at próbáld megnézni a helyet, ahová érkezel, így talán kicsit könnyebb a dolog. Fontos Mint minden trükk esetén (különösen a nehezeknél, mint amilyen ez is) próbáld meg előre elképzelni a fejedben, hogy mit is kell majd csinálnod. Ha nem tudod elképzelni, valószínűleg nem is fogod tudni majd megcsinálni. Gondold végig az egészet lépésről lépésre, akkor menni fog!
forrás:snowlife.hu |